Information

HANGİSİ KOLAY? | Almanya'da Çalışmak Mı? Almanya'da Okumak Mı?

Basic shortcuts

Ctrl + SSave subtitles
Ctrl + click
Double click
Edit highlighted caption
TabEdit next caption
Shift + TabEdit previous caption
EscLeave edit mode
Ctrl + SpacePlay / pause video
Ctrl + HomePlay selected caption
Ctrl + EnterSplit caption at cursor position
at current time

Advanced shortcuts

Ctrl + InsertAdd new caption
Ctrl + DeleteDelete selected caption
Ctrl + IEdit currently played segment
Shift + EnterNew line when editing
Ctrl + LeftPlay from -1s
Ctrl + RightPlay from +1s
Alt + LeftShift caption start time -0.1s
Alt + RightShift caption start time +0.1s
Alt + DownShift caption end time -0.1s
Alt + UpShift caption end time +0.1s

Annotation shortcuts

Ctrl + 1Hesitation
Ctrl + 2Speaker noise
Ctrl + 3Background noise
Ctrl + 4Unknown word
Ctrl + 5Wrong segment
Ctrl + 6Crosstalk segment
You are in the read-only mode. Close
00:00.0
00:02.2
Evet, herkese Hamburg'dan yeniden merhaba :)
00:02.3
00:05.2
Bu seferki videomun gerçekten sürpriz bir konuğu var.
00:05.3
00:08.0
Kanalı takip edenler için herhalde sürprizdir diye düşünüyorum.
00:08.1
00:11.4
Bilmeyenler için tanıtayım tabiki, eşim Bahar.
00:11.5
00:15.0
Seyahat Hikayeleri kanalının diğer yüzü. Seyahat Hikayeleri bizim 2. kanalımız.
00:15.1
00:19.9
Farklı bir kanalımız var. Bahar bugün biz seninle farklı şeylerden konuşacağız.
00:20.0
00:24.3
Farklıdan kastım şu aslında, çok sorulan bir soru var.
00:24.4
00:27.6
Almanya'da okumak mı daha önemli yoksa direkt iş bulmak mı ?
00:27.7
00:30.2
Hangisinin avantajları var, hangisi daha önde gibi.
00:30.3
00:32.9
Buna benzer farklı çeşitlerde sorular alıyorum ben.
00:33.0
00:36.5
Ben de dedim ki; bu videoyu biri ile yapayım benden daha deneyimli
00:36.6
00:40.5
her 2 alana da hakim biri ile yapayım ama bu konuk öyle bir konuk olmalı ki
00:40.6
00:43.9
gerçekten ikisini de çok iyi bilen biri olsun.
00:44.0
00:49.6
Düşündüm; Ahmet olabilir, Mehmet, Merve, Ayşe, Tuğba, yok ya Bahar..
00:49.7
00:50.8
Direkt evden buldum. Yani..
00:50.9
00:52.0
- Uzaklarda arama :)
00:52.1
00:56.1
- Çok uzaklarda aramışım. O yüzden bu videoyu sen birazcık şekillendireceksin.
00:56.2
00:57.1
- Tamam, zevkle.
00:57.2
01:01.7
- Harika. O zaman ilk başta, ilk kez izleyenler için kısa bir şekilde seni tanıyalım.
01:01.8
01:10.5
- Tabiki. Ben Bahar, burada Hamburg'da şuanda IT alanında proje ve portfolyo koordinatörü olarak çalışıyorum.
01:10.6
01:14.3
Yaklaşık 5-6 ay oldu çalışmaya başlayalı.
01:14.4
01:19.6
Öncesinde de Münih'de Management and Technology alanında master yapmıştım.
01:19.7
01:27.2
2 - 2,5 yıl sürdü bu "master"ım. Ondan önce de yaklaşık 2,5 yıl Türkiye'de özel bir firmada
01:27.3
01:33.1
Endüstri Mühendisi olarak çalıştım. Tabiki İstanbul'da da İstanbul Teknik Üniversitesi'nden
01:33.2
01:38.3
Endüstri Mühendisliği bölümünden mezun oldum. Tanıtımımı bitirdiğime göre sana dönebilirim. Olur mu?
01:38.4
01:42.3
- Tabiki, hemen sorularımı sormaya başlayayım ama şuan bulunduğumuz yerden
01:42.4
01:44.5
birazcık bahsetmek istiyorum müsadenle.
01:44.6
01:51.4
Burası Hamburg limanın güzel bir köşesi. Şurada arkamdaki bina zaten buranın meşhur filarmoni binası.
01:51.5
01:53.3
"Elbphilharmonie" diye geçiyor.
01:53.4
01:55.5
Böyle güzel bir köşede bu sefer videomuzu çekelim istedik.
01:55.6
01:59.5
Genelde bizim muhitte takılıyoruz. Biraz size şehirin farklı yanlarını gösterelim istedik, dimi?
01:59.6
02:02.6
- Evet, burası da çok güzel gerçekten modern yüzü Hamburg'un.
02:02.7
02:08.9
- Evet, baya yeni güzel binalar var burada. Biraz farklı normalde "old city"den daha farklı şekilde.
02:09.0
02:14.8
İlk sorumu şu şekilde sormak istiyorum. Şimdi burada 2 yıl master yaptın tabi.
02:14.9
02:18.6
Buradaki deneyimlerine dair bir video yapmak istiyorum. Bunu da bekleyenler var.
02:18.7
02:21.0
Buradan böyle bir tüyosunu vermiş olayım.
02:21.1
02:27.1
Peki, genel olarak master yapan birinin avantajları neler burada ?
02:27.2
02:34.8
- Bence Almanya'da master yapan birinin Almanya'da hiç master yapmadan direkt Türkiye'den
02:34.9
02:42.3
gelecek birine göre en büyük avantajı işverene güven vermesi ve işverenin sizi
02:42.4
02:48.5
daha çabuk o işe alım için seçmesi aslında. Ben böyle düşünüyorum.
02:48.6
02:55.7
Neden ? Çünkü Türkiye'de ya da başka bir şehirin ya da ülkenin eğitimine bakarsak
02:55.8
03:01.8
burada yaşayan, burada iş kuran ya da burada işe sahip biri için tamamen yabancı bir sistem.
03:01.9
03:06.0
Ne kadar güvenip ne kadar güvenmediği tamamen tecrübesine dayalı ya da
03:06.1
03:10.0
açık fikirliliğine dayalı. O firmanın birazcık bakış açısına dayalı.
03:10.1
03:16.0
Bunlar yok mu, elbette var. Ama sen Almanya'da okuduğunda karşındaki insan biliyorki
03:16.1
03:21.6
evet, tamam bu Almanya'daki okulun sisteminden geçmiş. Burada kaliteli bir eğitim almış.
03:21.7
03:27.4
Öyle ya da böyle Alman kültürüne ya da Almanya'daki yaşama az çok hakim olmuş.
03:27.5
03:31.8
Bence bir de daha az riskli görüyorlar, ben öyle düşünüyorum. Neden daha az riskli?
03:31.9
03:40.2
Çünkü sıfırdan Türkiye'den gelip de burada çalışan bir insan bence buradaki işverene
03:40.3
03:44.7
biraz daha maceracı gelebilir. Şunu düşünebilir adam, gelecek acaba mutlu olacak mı?
03:44.8
03:46.7
Hayatından memnun olacak mı? Alışabilecek mi?
03:46.8
03:48.8
- Ona katkısı fazla olacak mı? Verimli olacak mı?
03:48.9
03:52.5
- Dil öğrenebilecek mi? Tabi bütün bunları bence bir önyargı olarak
03:52.6
03:55.6
bir önyargı demeyelim ama bir kıstas olarak düşünüyor olabilir.
03:55.7
04:00.2
Ama sen zaten halihazırda karşındakine; bak ben burada 2,5 yıldır buradayım
04:00.3
04:03.8
2,5 yıldır Almanya'da yaşam nasıl biliyorum, öğrendim, tecrübe ettim.
04:03.9
04:08.9
Üzerine okul bitirdim ve elimde master diplomam var. Ben burada iş arıyorum
04:09.0
04:13.8
bu da demek oluyor ki ben burayı sevdim ve burada yaşamayı deneyimlemek istiyorum.
04:13.9
04:19.2
Bence en büyük farkı bu. Yani iş bulmayı kolaylaştırdığını düşünüyorum.
04:19.3
04:23.9
- İşe girme konusunda buradaki masterını tamamlamış bir adayın aslında
04:24.0
04:28.0
Türkiye'den iş arayan birine göre potansiyelinin daha yüksek olduğunu ifade ediyorsun.
04:28.1
04:28.5
( Bahar onaylar )
04:28.6
04:33.4
Peki, bu noktada master yapan biri açısından dezavantajlar neler?
04:33.5
04:38.7
- Diyorsunki herhalde Türkiye'den direkt gelseydim, çalışsaydım mı?
04:38.8
04:39.9
- Evet.
04:40.0
04:46.0
- Anladım. Şöyle ki bence buraya öğrenci olarak gelmenin en büyük dezavantajı
04:46.1
04:52.6
şu olarak düşünüyorum ben. Bir kere kesinlikle bir öğrenci hayatını
04:52.7
04:57.3
yaşama koşullarıyla gelmeniz gerekiyor. Yani bunu sende benim gibi yaşadın zaten
04:57.4
05:02.5
benimle beraber. Ne demek? Buraya birçok direkt iş bularak gelen arkadaşlarımız da var.
05:02.6
05:08.7
Onlarla da tanıştık. Baktığında hayat standartlarımız farklı. Neden farklı?
05:08.8
05:14.5
Çünkü X kişisi 2000-2500-3000 euro maaş alma garantisi ile geliyor buraya.
05:14.6
05:21.5
Hani evini ona göre seçebiliyor, hayatını ona göre kuruyor. Belki istediği şehire gidiyor.
05:21.6
05:26.4
Bütün bunlar iş bularak gelen bir kişinin aslında en büyük avantajı.
05:26.5
05:30.6
Bizim dezavantajımız neydi bu konuda? Bizim dezavantajımız şuydu bence;
05:30.7
05:37.0
birincisi öğrenci olarak geleceğin için ortada bir garantör göstermen gerekiyor. Nedir bu garantör?
05:37.1
05:42.5
Bir bloke hesaba sahip olacaksın ki bu da kişi başı 10.000 euronun üzerinde
05:42.6
05:46.4
bir rakam, bunu göstereceksin ya da diyeceksin ki benim burada sponsorum var
05:46.5
05:54.1
o bana bakacak. Ama 2 koşulda da sen ortalama ayda 900-1000 euro maksimum
05:54.2
05:59.7
bir bütçe ile yaşamayı kabul edeceksin yani. Bu da neye sebep oluyor ?
05:59.8
06:04.9
Mesela öğrenci olarak geldiğinde daha geç evriliyorsun. Daha zor evriliyorsun.
06:05.0
06:05.7
Doğru mu ?
06:05.8
06:06.2
( Serkan onaylar )
06:06.3
06:10.5
Yani bunları beraber yaşadık zaten. Ya da işte bir şeyleri yapmak istiyorsun ama
06:10.6
06:14.5
ilk başta diyorsun ki hayır önce ben işte şunu yapmalıyım, önce bunu kurmalıyım,
06:14.6
06:17.4
önce şuna sahip olmalıyım. Adım adım ilerliyorsun.
06:17.5
06:21.8
Bence en büyük fark bu. Makası en büyük açan şey bu.
06:21.9
06:24.8
Evet, burada okuduğunda tabiki çok güzel bir eğitim alıyorsun.
06:24.9
06:28.4
Bir sürü şey öğreniyorsun. Ben okuduğum için asla pişman değilim
06:28.5
06:34.5
ve bana şuan sorsalar, sıfırdan geldiğinde iş bularak mı gelirsin Türkiye'den
06:34.6
06:37.6
okuyarak mı gelirsin deseler, kesinlikle okuyarak gelirim derim.
06:37.7
06:40.9
Ama bu benim fikrim ve bu benim bakış açım.
06:41.0
06:45.1
Çünkü öğrendiklerimi ve yaşadıklarımı göz önünde bulundurarak söylüyorum.
06:45.2
06:51.9
Ama buraya iş bularak gelen arkadaşlarımız da keza çok mutlu olan da var, mutsuz olan da var.
06:52.0
06:54.4
Sen biliyorsun. Onlar da yine benzer zorluklardan geçiyorlar ama
06:54.5
06:59.1
benzer zorlukları çok daha kolay atlatıyorlar. Adam geldiğinde direkt 1500 euroya ev tutabiliyor.
06:59.2
07:02.2
Diyor ki, ben 5 ay 6 ay böyle tutarım, yaşarım yüksek öderim.
07:02.3
07:07.1
- Hatta o aşamaya gelene kadar şirketlerin falan ortak çalıştığı emlak firmaları oluyor
07:07.2
07:10.0
onlar direkt aracı olup ev bulup veriyorlar mesela.
07:10.1
07:15.0
- Tabi ev buluyorlar ya da sen yabancılar ofisiyle hiç uğraşmıyorsun.
07:15.1
07:22.3
Şirket senin için bütün işleri yapıyor. Doğru mu? Yanına birini veriyor ya da sana taşınma parasını veriyor.
07:22.4
07:26.5
Türkiye'den geldiğin için diyor ki sana, ben 5000 euro bütçe ayırdım.
07:26.6
07:31.4
Bu 5000 euro ile taşın, geldiğinde 2-3 ay otelde mi kalıyorsun, geçici evde mi kalıyorsun
07:31.5
07:33.0
- Bütün masraflarını oradan karşıla.
07:33.1
07:36.0
- Sana kalmış. Mesela bunlar bence çok avantajlı şeyler.
07:36.1
07:40.3
- Dolayısıyla böyle artık çok zorluk yaşamadan bu işleri hallediyorsun.
07:40.4
07:43.9
- Evet. Onların yaşadığı zorluk ne oluyor? Buraya adaptasyon zorluğu oluyor bence.
07:44.0
07:49.0
- Evet ona değineceğim bende. Doğru mesela bu şekilde gelmesine rağmen
07:49.1
07:55.3
hala yalnızlık çeken birçok insan var. Genelde bunlar açıkcası tek gelen arkadaşlar oluyor.
07:55.4
07:58.7
Mesela bizim bu noktada çift olmamız birazcık daha avantaj.
07:58.8
07:59.3
- Kesinlikle.
07:59.4
08:02.9
- Çift olarak çalışmaya gelenler ya da okumaya gelenler de yine benzer
08:03.0
08:06.1
sıkıntıları görmüyoruz. Benim şuana kadar farkettiğim kadarıyla ama
08:06.2
08:10.5
yalnız gelen arkadaşlar yani tek başına gelen arkadaşlarda daha doğrusu
08:10.6
08:11.6
bir yalnızlık sendromu başlıyor.
08:11.7
08:14.0
- Kesinlikle başlıyor. Çünkü şundan dolayı başlıyor bak
08:14.1
08:16.7
bence okumanın en büyük avantajı da burada.
08:16.8
08:21.9
Ben Almanya'daki en güzel arkadaşlıklarımı ya da en güzel zamanlarımı
08:22.0
08:25.1
kafa rahatlığı olarak da söylüyorum, her ne kadar okul zor olsa da
08:25.2
08:28.4
üniversitede yaşadım. Neden üniversitede yaşadım?
08:28.5
08:32.2
Çünkü çok fazla çeşitli arkadaşlarla tanışıyorsun.
08:32.3
08:40.4
Kendine mesela kendi seviyende senin gibi zevklere sahip, kaliteli bir Türk çevresi oluşturabiliyorsun.
08:40.5
08:43.4
Hani bunlar hep yapabilmeyi kolaylaştıracağın şeyler.
08:43.5
08:46.1
Aynı şey ofis ortamında olmuyor. Neden olmuyor?
08:46.2
08:51.0
Çünkü burada Almanya'da insanlar bu sadece Almanlar değil bu arada
08:51.1
08:58.2
başka ülkeden gelen Avrupalıysa özellikle, iş ile çalışma hayatıyla senin private yani
08:58.3
09:04.5
özel yaşamını birbirinden çok keskin bir şekilde ayırıyorlar. Bunu çok kere şahit olduk.
09:04.6
09:09.6
Buraya gelip de işte ben 1 yıldır burada çalışıyorum, çok da arkadaşım yok
09:09.7
09:12.7
özellikle sen bir de girişken bir insan değilsen, bir etkinliğe katılan
09:12.8
09:18.3
insan değilsen şirketten iş arkadaşların falan çok nadir örnekler yani.
09:18.4
09:22.9
Çok az örnekler var. Bende şuanda 5-6 aydır çalışıyorum ama
09:23.0
09:26.0
şirketten bir arkadaşım var mı dersen, hayır yok.
09:26.1
09:30.9
Hepsi çalışma arkadaşım yani burada o tanıdığım insanlar
09:31.0
09:34.3
hani "bekannte" diye bir tabir varya tanışıyorsun o insanla sadece.
09:34.4
09:36.7
- Arkadaşça aslında.
09:36.8
09:40.2
- Evet, sokakta görse selam verirsin, nasılsın iyi misin diye sorarsın o kadar yani.
09:40.3
09:47.5
- Türkiye'de mesela işten sonra "Ahmet gel bir bira içelim ya da bir çay içelim, Kadıköy'de bir takılalım" yok.
09:47.6
09:52.9
- Daha neler neler.. Ben kendim 2,5 yıllık iş deneyimim var dedim ya
09:53.0
09:57.2
Tabi oradayken mesela çok uç bir örnek vereyim
09:57.3
10:04.5
Biz yaklaşık 50-60 kişilik bir ofistik ve CEO'muz bile şuan beni Instagram'dan takip ediyor.
10:04.6
10:08.6
Ben onu Instagram'dan takip ediyorum ve herkes böyle aile gibiydi.
10:08.7
10:13.6
Herkes böyle birbirinin ne yediğini, ne içtiğini, ne takıldığını, dün gece nerede olduğunu,
10:13.7
10:15.4
ne yaptığını öyle ya da böyle biliyor.
10:15.5
10:17.8
Bunun tabiki çok dezavantajları da var.
10:17.9
10:23.5
Bu benim savunduğum bir şey mi? Özlediğim bir şey mi? Hem evet, hem hayır.
10:23.6
10:28.1
Dürüst olmak gerekirse çünkü ara sıra özlüyorsun, oturuyorsun çalışıyorsun falan
10:28.2
10:32.8
burada da bir kahve molası verdiğinde 10 dakika bir arkadaşınla sohbet ediyorsun
10:32.9
10:37.9
ama şunu çok net hissediyorsun, 10 dakika o kesinlikle 15 dakika olmuyor.
10:38.0
10:41.7
O adam için ya da o yarım saate 1 saate uzamıyor.
10:41.8
10:44.8
Ya da öğlen arası herkes kesinlikle yarım saat öğlen arası yapıyor.
10:44.9
10:50.4
35 dakikaya çıkmıyor. Çıkacaksa da onu gözünün önüne alarak yapıyor. Herkes bu konuda esnek değil.
10:50.5
10:53.2
- Benim Türkiye'de çalıştığım şirketlerde insanlar, ben sigara kullanmıyordum ama
10:53.3
10:55.4
sigara kullanan insanları biliyorsun zaten
10:55.5
10:57.0
işte bir sigara molasına çıkıyorum diyor
10:57.1
10:59.6
günde zaten 10 kez sigara molasına çıkıyor her biri de yarım saat
10:59.7
11:00.6
- Burada öyle bir şey yok.
11:00.7
11:01.1
- Zaten mesai bitti.
11:01.2
11:06.7
- Asla öyle bir şey yok ve ben mesela günde 7,5 saat çalışmam gerekiyor
11:06.8
11:09.5
ve yarım saat de öğlen molası düşünüyorum.
11:09.6
11:11.8
Toplamda 8 saatimi işte geçiriyorum.
11:11.9
11:17.4
Herkes benim gibi, bu 8 saati sabah 7'de gelip öğlen 3'te çıkarak harcayan da var
11:17.5
11:21.5
ya da 10'da gelip akşam 6'da çıkarak harcayan da var.
11:21.6
11:24.9
Kimse o yarım saatlik öğlen arasını 35 dakikaya çıkarmıyor.
11:25.0
11:29.1
Yani anca yazın güneşli havalarda bazen insanlar diyor ki, "hadi biraz daha takılayım"
11:29.2
11:33.2
belki bu 30 dakika 45 dakika olsun falan o kadar ama yani.
11:33.3
11:38.3
Dolayısıyla senin dediğin şu yalnızlık şeyi var ya
11:38.4
11:43.3
bu burada sadece direkt çalışarak tek başına gelen bir insanın kesinlikle
11:43.4
11:45.5
en yüksek ihtimalle karşılaşacağı bir şey.
11:45.6
11:50.1
Çünkü bu iş ortamı, iş arkadaşlığı Türkiye'den çok farklı.
11:50.2
11:53.4
Ben Türkiye'deki ortamımı dediğim gibi bazen özlüyorum ama
11:53.5
11:55.2
bir yandan da gerçekten hiç özlemiyorum.
11:55.3
12:01.7
Çünkü onunda bazen sınırları çok kaçıyor hani çok böyle sosyal çok birbiri ile ilişkili
12:01.8
12:05.2
veya yakın olman gerekiyor. Bunu da her insan ile yapmak istemiyorsun.
12:05.3
12:07.7
- Ben burada ufak bir detay girmek istiyorum.
12:07.8
12:13.4
Mesela Türkiye'deyken bazı dönemlerde herkesde de vardır özellikle yurtdışına taşınmak
12:13.5
12:16.2
isteyen diğer takipçilerimizde de var gibi görünüyor.
12:16.3
12:18.5
Gelen yorumlarda, "feedback"lerde bunu farkediyorum.
12:18.6
12:24.1
Yeter ki böyle olsun, bıktım Türkiye'deki insanların bu kadar samimi olmasından
12:24.2
12:28.6
laçka olmasından, her şeye burunlarını sokmasından gibi bakış açısı var.
12:28.7
12:32.9
Türkiye'deyken bende benzer şeyleri düşünmüyor değildim. Özellikle sıkıldığım zamanlarda.
12:33.0
12:35.0
Evet bunun gerçekten çok zararları var.
12:35.1
12:37.5
Nasıl olduğuna bağlı olarak çünkü samimiyet dediğimiz şey
12:37.6
12:39.7
sadece hani dosthane ilişkilerden ibaret değil.
12:39.8
12:42.3
Bazen kaçabiliyor o makas daraldığında özellikle.
12:42.4
12:43.9
Ama şöyle bir şey var
12:44.0
12:47.3
buraya geldikten sonra eleştirdiğiniz bazı şeyleri özlüyorsunuz dimi?
12:47.4
12:52.8
- Tabiki özlüyorsun. Daha dün konuşmuştuk hani ben Türkiye'de adana kebap yiyen bir insan değildim.
12:52.9
12:56.5
Mesela aramam bile ama burada adana kebap yemek çok kutsal bir şey.
12:56.6
13:00.2
Çünkü bir şey yok oluyorsa..
13:00.3
13:01.5
- Memleketçilik olayı başlıyor.
13:01.6
13:05.0
- O senin gözünde daha değerli hale biniyor bence.
13:05.1
13:07.0
- Tabi yani o tarafı da var ama benim demek istediğim
13:07.1
13:11.2
burada belki yani Türkiye'de çok fazla görüşmeyeceğin
13:11.3
13:13.7
çok fazla belki arkadaş kurmayacağın insanlarla
13:13.8
13:17.6
burada daha ekstra girişken olup çaba gösteriyorsun onunla arkadaş olma adına.
13:17.7
13:18.9
- Tabi kesinlikle.
13:19.0
13:21.5
- Çünkü burada az kişi var. Az kişi de ne kadar kafana uyuyorsa
13:21.6
13:25.2
ne kadar uymuyorsa da o uymayan taraflarını tolere ediyorsun bir şekilde.
13:25.3
13:27.9
- Evet, tabi. Biz biraz bu konuda daha da şanslıyız yani
13:28.0
13:31.4
Youtube ve sosyal medya aracılığıyla bir sürü insan tanıyabiliyoruz ama
13:31.5
13:35.5
herkes bu şansa sahip değil. Buraya gelen kişi kesinlikle fazla girişken olmalı.
13:35.6
13:38.5
Eğer bu yalnızlığı düşünüyorsa, iş bularak gelince.
13:38.6
13:41.1
- Peki, sonuç olarak ikisinin de artısı var aslında.
13:41.2
13:46.5
Dezavantajları da var ama sen Türkiye'den eğitim amacıyla mı buraya gelmenin
13:46.6
13:50.0
daha kolay olduğunu düşünüyorsun yoksa iş bularak gelmenin mi daha kolay olduğunu düşünüyorsun?
13:50.1
13:52.7
- Güzel soru :)
13:52.8
13:58.5
Bence bu kişinin koalikasyonlarına bağlı ve mesleğe bağlı.
13:58.6
14:01.8
Ama genel geçer bir cevap vermek gerekirse
14:01.9
14:04.9
eğitim için gelmenin daha kolay olduğunu düşünüyorum.
14:05.0
14:09.0
Bunun zaten örneklerini de gördük. Hatta belki birazdan verirsin.
14:09.1
14:12.9
Neden öyle? Çünkü zaten siz belli başlı kriterleri sağlıyorsanız
14:13.0
14:18.1
iyi bir diliniz, ortalama bir not ortalamanız ve güzel bir 4 yıllık üniversiteniz varsa
14:18.2
14:22.0
burada herhangi bir alanda kendi alanınızla ilgili yüksek lisans bulup
14:22.1
14:27.7
sonrasında işte öğrenciyken 20 saat çalışıp , bu 2 yılda da belki dilinizi geliştirip
14:27.8
14:30.0
sonra mezun olunca iş bulabilirsiniz.
14:30.1
14:32.2
Bana bu yol açıkcası çok daha şey geliyor.
14:32.3
14:33.7
- Senin çizmiş olduğun yol.
14:33.8
14:36.1
- Benim çizmiş olduğum yol çok daha garantici ve
14:36.2
14:39.0
bir yandan da biraz da..
14:39.1
14:41.0
- Sorunsuz iş hayatına atlamak için baya iyi dimi?
14:41.1
14:42.5
- İyi bir yolmuş gibi geliyor.
14:42.6
14:47.0
- Soft bir geçiş, direkt iş hayatına atılıp o zorlukları göğüslemek değil de
14:47.1
14:49.8
en azından burada eğitim görürken hem hayatı keşfetmek
14:49.9
14:53.1
hem Almanlarla iletişim kurmayı, dili öğrenmeyi,
14:53.2
14:56.1
adaptasyonu arada halledip ondan sonra rahat bir geçiş yapmak.
14:56.2
14:58.7
- Kesinlikle. Ben mesela bunu şundan çok farkediyorum
14:58.8
15:03.9
buraya direkt iş bularak gelen arkadaşlarımın hepsi az çok ya benim yaşımdalar
15:04.0
15:07.2
ya benden 1-2 yaş küçükler, şundan yakınıyorlar
15:07.3
15:11.0
ben kendimi "bachelor" mezunu olduğum için yani lisans mezunu olduğum için
15:11.1
15:15.3
eksik hissediyorum çünkü buradaki herkesin gerçekten kalifikasyonları çok yüksek
15:15.4
15:19.9
- Özür dilerim bir ilave yapacağım. İngilizce konusunda bile bunu duyduk aslında
15:20.0
15:21.6
çünkü İngilizcenin eksik olduğunu düşünüyor.
15:21.7
15:25.7
Belki sertifika olarak ya da iş mülakatı anlamında onu halletmiştir sıkıntı yok
15:25.8
15:29.5
ama çalışırken farklı birtakım sorunlarla karşı karşıya kaldığı için eksik hissediyor
15:29.6
15:32.8
ama eğitimde bir baskı yok üzerinde zaten kimse seni okuldan atmayacak
15:32.9
15:36.4
ama iş hayatında gerçekten verimsiz olursan işten atılma gibi opsiyon var.
15:36.5
15:39.6
- Evet, aynen öyle. Dolayısıyla senin dediğin gibi o geçiş sürecini
15:39.7
15:44.5
kolaylaştırmak için bence okuyarak gelmek kesinlikle çok daha kolay.
15:44.6
15:49.0
Yani vize almak açısından da kolay buradaki hayata adapte olmak açısından da kolay
15:49.1
15:51.8
ve kendi yetkinliklerini geliştirmek açısından da kolay.
15:51.9
15:53.6
Bizde mesela farklı örnekler de var.
15:53.7
15:59.3
Mesela buraya yine okul aracılığıyla gelip sırf bölümü, okulu ağır bulduğu için
15:59.4
16:03.9
ya da sevmediği için bunu bırakıp kendi alanında iş bulup yoluna devam eden insanlar da var.
16:04.0
16:05.0
- Güzel bir yol gösterdin.
16:05.1
16:08.7
Mesela diyelim ki iş arıyorsun ama iş bulamıyorsun
16:08.8
16:13.9
Lisans mezunusun da master programı var gelip yapabilirsin burada yüksek lisansını.
16:14.0
16:17.9
Ne yaparsın? İşte yüksek lisansa başvurursun, kabulünü alıp gelirsin.
16:18.0
16:22.0
Ne oluyor elinde? 2 yıllık ya da 3 yıllık bir ortalama olarak vize oluyor.
16:22.1
16:26.1
Yani sınırsız, o süre boyunca rahat rahat hareket etmen için
16:26.2
16:28.7
güzel bir olanak. O esnada da iş ararsın,
16:28.8
16:31.7
iş bulunca da okulunu bırakıp iş hayatına geçersin. Bu da güzel bir yöntem.
16:31.8
16:33.2
- Aynen bunu yapan örnekler var.
16:33.3
16:37.1
Bunu yapan örnekler var ve o ilk 6 ayı 1 yılı belki bununla geçiriyor.
16:37.2
16:39.5
Sonra masterı sevmediği için bırakıyor vs.
16:39.6
16:43.2
ama öyle ya da böyle masterı bitirmeyi ben daha mantıklı görüyorum
16:43.3
16:47.8
çünkü Almanya'da siz tamamen koalifikasyonlarınızı
16:47.9
16:51.5
( Gülerek ) Minnoş biri geliyor.
16:51.6
16:55.7
Çünkü Almanya'da siz tamamen koalifikasyonlarınıza göre değerlendiriliyorsunuz
16:55.8
16:59.1
ve eğer master bitirdiyseniz, doktora bitirdiyseniz
16:59.2
17:04.3
buna göre maaşınız da artıyor. Buna göre çabuk yükselme ihtimaliniz de artıyor.
17:04.4
17:06.8
Dolayısıyla bunları yapmak Almanya'da değersiz şeyler ya da
17:06.9
17:12.8
vakit kaybı değil. Sen burada 35 yaşında doktoranı bitirip
17:12.9
17:16.8
yani bir işe başlamış olsan bile kimse sana "bu zamana kadar naptın sen hacı" demiyor.
17:16.9
17:18.4
Değer veriyor açıkcası.
17:18.5
17:20.5
- Türkiye'de hatırlıyorum benim bir çalıştığım şirkette
17:20.6
17:22.8
belki hatırlarsın bir arkadaşımız vardı.
17:22.9
17:26.1
Londra'da falan doktorasını tamamlamıştı.
17:26.2
17:30.7
Sonra gelmişti iş hayatına ama inanılmaz tökezliyordu gerçekten.
17:30.8
17:33.8
Şirketin "Ceo"sunun da ona bakış açısı çok hoş değildi.
17:33.9
17:37.2
Böyle memnun değillerdi kendisinden çünkü kadıncağız
17:37.3
17:40.4
yanlış hatırlamıyorsam 34-35 yaşlarında falandı.
17:40.5
17:41.4
( Bahar onaylar )
17:41.5
17:43.6
Türkiye'de böyle bir bakış açısı var ama
17:43.7
17:46.5
burada senin dediğin şeyi ben de senden dolayı biliyorum tabiki.
17:46.6
17:50.6
Önemli bir şey çünkü insanlara yaş sorunu genelde burada dayatılmıyor.
17:50.7
17:51.5
- Yok dayatılmıyor aslında.
17:51.6
17:52.9
- Bu sorunun da cevabını vermiş olalım çünkü o da soruluyor
17:53.0
17:54.0
" Yaş sorunu olur mu? "
17:54.1
17:55.4
- Aynen. Yok bence olmaz.
17:55.5
17:58.5
Ne yüksek lisansda olur ne de çalışmaya başlamak için olur.
17:58.6
18:03.3
Tabikide 45-50 yaşında da ilk işini yapmanı herhalde çok insan tercih etmez.
18:03.4
18:06.5
Ama yine de 30 yaşındayım geç mi kaldım diyorsan
18:06.6
18:08.3
bence değil yani geç kalmadın.
18:08.4
18:10.8
Bunu cesaret edip yapabilirsin. Ben öyle düşünüyorum.
18:10.9
18:13.0
Bir de belki şuna da cevap vermek gerekiyor.
18:13.1
18:15.1
Sen sormadın ama aklıma gelmişken söyleyeyim.
18:15.2
18:18.2
Hani direkt "bachelor"ı bitirip buraya master için mi gelmek yoksa
18:18.3
18:20.7
"bachelor"dan sonra biraz çalışıp sonra mı gelmek?
18:20.8
18:22.6
Bence ikisi de problem değil.
18:22.7
18:25.9
Çünkü burada "bachelor" bitirdikten sonra "master"a gelince
18:26.0
18:28.7
burada "Working student" olarak öyle ya da böyle çalışmanız gerekiyor.
18:28.8
18:34.5
O tecrübe de değerli yani illa Türkiye'de 1 yıl 2 yıl 3 yıl çalışmış olmak çok da önemli değil bence.
18:34.6
18:36.9
Ne oluyor? İşe alırken kolaylaştırıyor.
18:37.0
18:39.2
Benim 2,5 yıllık tecrübem işe yaradı bence.
18:39.3
18:43.5
Ama 2,5 yıl değil de 1 yıl olsaydı ya da 0 yıl olsaydı
18:43.6
18:45.5
bu işe alınmaz mıydım, bence alınırdım.
18:45.6
18:49.4
- Burada birazcık sanırım iş ilanının etkisi olduğunu düşünüyorum ben.
18:49.5
18:51.7
Direkt yüzde yüz farketmiyor evet haklısın ama
18:51.8
18:57.1
bazı ilanlarda işte şu kadar yıllık deneyim deniyorsa pozisyona bağlı değişiyor.
18:57.2
18:58.6
- Tabi tamamen pozisyona bağlı ama yani bu örnekler de var.
18:58.7
19:00.2
Hani imkansız değil.
19:00.3
19:02.0
- Doğru. Hatta bir tane arkadaşımız vardı şuan hatırladım.
19:02.1
19:03.4
Videosunu daha önce yapmıştık aslında.
19:03.5
19:06.8
O da üniversiteyi bitirdikten sonra direkt buraya geliyor.
19:06.9
19:10.7
Hiç Türkiye'de sıfır iş deneyimi. Burada zaten yüksek lisans değil
19:10.8
19:13.4
direkt iş bularak geldiği için geldi yani.
19:13.5
19:16.6
Şuanda da en son bildiğim kadarıyla mutlu mesut çalışıyor yani.
19:16.7
19:19.2
Onun da videosunu zaten kartlarda bulabilirsiniz.
19:19.3
19:20.5
Öyle deneyimleyen arkadaşlar da var.
19:20.6
19:22.3
- Evet, doğru. Tabiki de var.
19:22.4
19:24.5
Dediğim gibi bu çok kişisel bir mevzu ama
19:24.6
19:29.2
ben kendi açımdan avantajlarını, dezavantajlarını böyle görüyorum.
19:29.3
19:31.7
Herkes de farklı olabilir. Kimi eğitimi sevmez.
19:31.8
19:35.6
Kimi çalışmayı sevmez. Kimi çok böyle bir şeyleri öğreneyim, gezeyim, tozayım
19:35.7
19:38.6
kafam 2 yıl rahat olsun, bunu zaman kaybı olarak görür.
19:38.7
19:40.5
Mesela bu bence kişisel bir şey.
19:40.6
19:44.5
- Bakış açısına göre değişiyor. Evet, var mı başka eklemek istediğin bir şey peki?
19:44.6
19:47.3
- Belki şundan çok kısa bahsedebilirim.
19:47.4
19:50.7
O da bana çok sorulduğu için hani iş mülakatı nasıl geçti?
19:50.8
19:52.0
Burada işe nasıl alındım? Falan filan..
19:52.1
19:56.1
Burada mesela beni ya da çevremdeki arkadaşlarımı da örnek verebilirim.
19:56.2
19:58.1
İşverene göre bu çok değişiyor.
19:58.2
20:02.1
Mesela benim iş mülakatım 2 aşamalıydı ve çok zorlayıcı geçmedi.
20:02.2
20:04.8
İlk başta ve tamamen online oldu bu arada.
20:04.9
20:10.8
Çünkü pandemi ortasında olduğumuz için o dönemler kimse yüzyüze görüşmeyi tercih etmiyordu.
20:10.9
20:15.7
Ve ilk mülakatımı tamamen kendi müdürüm ile yapmıştım.
20:15.8
20:17.9
İkinci mülakatımı da direktör ile yapmıştım.
20:18.0
20:22.2
Bu mülakatlarda da genelde senin "Cv"nin üzerinden geçiyorlar ve
20:22.3
20:26.5
hep şey soruyorlar sana, "Gerçekten bu işi neden istiyorsun, istediğine emin misin ya da
20:26.6
20:31.2
bu şehire taşınmak istediğine emin misin ya da Almanya'da kalıcı mısın değil misin?"
20:31.3
20:34.4
bu tarz şeyleri yoklamak için soruyorlar.
20:34.5
20:44.0
Bu tarz şeyleri soruyorlar ya da "x durumu var böyle bir durumda ne yaparsın tepkin ne olur?"
20:44.1
20:46.7
bunları ölçmek için. Mesela çok komik bir şey sormuştu bana benim müdürüm.
20:46.8
20:51.7
"Ben tatildeyim ve çok önemli bir problem var, mutlaka çözülmesi gerekiyor
20:51.8
20:56.6
beni arar mısın?" demişti. Ben böyle bir 30 saniye düşündüm
20:56.7
20:58.5
neden düşündüm? Çünkü benim müdürüm..
20:58.6
21:01.0
- Türkiye'de ararsın çünkü gece gündüz demeden.
21:01.1
21:02.5
- Evet, Türkiye'de gece gündüz ararsın.
21:02.6
21:06.9
Ben bayramda aranırdım, yılbaşında aranırdım. Her zaman aranırdım yani
21:07.0
21:08.3
operasyonel bir işte çalışıyordum.
21:08.4
21:14.6
Ama düşündüm ki yani buranın mantalitesine göre cevap vermeliyim.
21:14.7
21:17.1
Ve bir yandan da bu mantalite benim istediğim bir mantalite aslında.
21:17.2
21:20.5
Dedim ki hayır aramam. Neden aramazsın ya da neden ararsın, tabi bunu soruyorlar.
21:20.6
21:22.0
- Acil bir şey de olsa aramazsın yani.
21:22.1
21:23.5
- Asla aramam. Neden aramam?
21:23.6
21:26.2
Çünkü birincisi herkesin bir "back-up"ı vardır yani.
21:26.3
21:29.0
Hani herkes bir şekilde o işi devrettiği insan vardır.
21:29.1
21:33.2
Çözülür, çözülmesi için bir yol bulunur ya da
21:33.3
21:38.1
başka insanlara başka tecrübeli insanlara gerekirse direktöre gider sorarsın, çözersin.
21:38.2
21:40.4
Ama o tatildeki insanı aramazsın.
21:40.5
21:42.5
Yani buradaki mantalite budur bence.
21:42.6
21:45.5
Belki bunun tabi farklı örnekleri olan olabilir şirketlerde.
21:45.6
21:48.0
Ama ben bu zamana kadar 4 farklı şirkette çalıştım.
21:48.1
21:50.2
4'ünde de karşılaştığım şey buydu.
21:50.3
21:53.2
Ve insanların da böyle düşündüğünü düşünüyorum açıkcası.
21:53.3
21:59.1
Aramam dedim ve işe alındım yani demekki onlar da aramamayı istiyorlar.
21:59.2
22:03.4
- Yani eğer Türkiye'den iş başvurusu yaparken mülakatta böyle bir soru karşınıza çıkarsa
22:03.5
22:04.7
cevabını öğrenmiş oldunuz.
22:04.8
22:06.1
( Bahar gülerek ) Doğru.
22:06.2
22:08.3
Tamam, çok teşekkürler Bahar. Var mı eklemek istediğin başka bir şey?
22:08.4
22:11.4
- Yok. Bence önemli olan bütün şeyleri anlattım.
22:11.5
22:15.7
İnsanların da soruları varsa aşağıya yazabilirler. Biz zaten baya üşümeye başladık.
22:15.8
22:18.1
- Biz baya üşüdük. Şimdi acil bir kahveye ihtiyacımız var. Açık kahveci bulup..
22:18.2
22:21.7
- Evet, bir kahve alalım ve kendimize gelelim.
22:21.8
22:25.0
Siz de lütfen bu videoyu beğenmeyi unutmayın.
22:25.1
22:28.7
Sorunuz varsa da aşağıya yazın. Ben videoya gireceğim ve cevaplayacağım.
22:28.8
22:31.9
Bakarız, zaten akşamında da bizim kanalda da yeni video var.
22:32.0
22:32.9
Oraya da beklerim. :)
22:33.0
22:35.2
- Evet, oraya da artık bekleriz. Çayınızı kapın.
22:35.3
22:39.7
Orada da 2. videoyu izleyeceksiniz, daha farklı bir konuda. Bahar diğer videolarımda olmayacak.
22:39.8
22:42.2
Seyahat Hikayeleri'nde olacak sadece. Ara sıra buraya geliyor.
22:42.3
22:45.6
2 kanal arasındaki o farkı ayrıştırmaya çalışıyoruz, bilginiz olsun.
22:45.7
22:46.8
Bazen anlaşılmıyor çünkü.
22:46.9
22:48.0
- Bende burada ekstraya çıkıyorum.
22:48.1
22:48.8
- Sende burada ekstraya çıkıyorsun.
22:48.9
22:50.5
- Sen bizim kanalda ekstraya çıkıyordun. :)
22:50.6
22:54.8
- Yapacak bir şey yok. Öyle olacak içerik bazlı.
22:54.9
22:57.3
Neyse artık eller donduğuna göre kapatıyorum videoyu.
22:57.4
22:58.6
- Tamamdır.
22:58.7
23:01.3
- Beğendiyseniz Bahar'ın bahsetmiş olduğu gibi "Beğen" tuşuna basın.
23:01.4
23:05.4
Abone değilseniz ilk kez izliyorsanız, haftalık olarak düzenli bir şekilde Almanya'daki
23:05.5
23:08.7
hayat üzerine videolar çekiyorum. Çalışma hayatı olabilir. Eğitim olabilir.
23:08.8
23:11.7
Dil öğrenme, adaptasyon ve birçok farklı konu hakkında.
23:11.8
23:16.6
Bir sonraki videoda görüşmek üzere, hoşçakalın :)