Information

ALMANYA'YA GÖÇ ETMEYE DEĞDİ Mİ? | Münih'teki 3 Yılımız

Basic shortcuts

Ctrl + SSave subtitles
Ctrl + click
Double click
Edit highlighted caption
TabEdit next caption
Shift + TabEdit previous caption
EscLeave edit mode
Ctrl + SpacePlay / pause video
Ctrl + HomePlay selected caption
Ctrl + EnterSplit caption at cursor position
at current time

Advanced shortcuts

Ctrl + InsertAdd new caption
Ctrl + DeleteDelete selected caption
Ctrl + IEdit currently played segment
Shift + EnterNew line when editing
Ctrl + LeftPlay from -1s
Ctrl + RightPlay from +1s
Alt + LeftShift caption start time -0.1s
Alt + RightShift caption start time +0.1s
Alt + DownShift caption end time -0.1s
Alt + UpShift caption end time +0.1s

Annotation shortcuts

Ctrl + 1Hesitation
Ctrl + 2Speaker noise
Ctrl + 3Background noise
Ctrl + 4Unknown word
Ctrl + 5Wrong segment
Ctrl + 6Crosstalk segment
You are in the read-only mode. Close
00:00.6
00:05.1
Herkese merhaba ,bugün bu videomu Türkiye'den İzmir'in Karaburun ilçesinden çekiyorum.
00:05.2
00:08.1
Bir kaç gündür burada bir yazlıktayız. Onun bahçesinden çekiyoruz.
00:09.1
00:14.3
Ben de bugün burdayım. - Evet Bahar da burada çünkü ikimizin hayatını ilgilendiren bir şeye değineceğiz.
00:14.6
00:16.2
"Almanya'ya göç etmeye değdi mi , değmedi mi?"
00:16.3
00:17.7
Bunun muhasebesini değerlendirmesini yapacağız.
00:18.5
00:23.6
3 yıl oldu biz Almanya'ya taşınalı ve bu 3 yılda hayatımızda neler değişti pişman olduk mu ...
00:23.7
00:26.5
göç etmeye değdi mi bunları konuşacağız aslında
00:26.6
00:32.2
ama en başından bence çok peşin bir şekilde cevap verebiliriz. Almanya'ya göç etmeye değdi mi?
00:32.9
00:33.2
- Değdi.
00:33.5
00:37.8
-Kesinlikle değdi.Ve neden değdi bu videoda uzun uzun onları anlatacağız
00:38.1
00:42.9
ama buna girmeden önce belki biraz Türkiye'deki hayatlarımızı background nu da verirsek
00:43.0
00:48.2
insanların neden Almanya'ya göç ettiğimizi anlaması açısından faydalı olabilir diye düşünüyorum.
00:48.3
00:53.5
Ben kendi açımdan anlatayım. Almanya'ya taşınmadan önce 2,5 yıldır çalıştığım bir firmadaydım ve sonrasında
00:53.6
00:57.6
master yapmaya karar verdim ve master vesilesi ile de Almanya'ya geldim.
00:57.7
01:03.6
iş yerimden memnundum işimden de memnundum. Sadece kendimi artık daha fazla geliştiremeyeceğimi hissediyordum.
01:03.7
01:11.0
Bir noktada tıkandığımış hissediyordum.Dolayısıyla yurtdışına taşınma fikri de o noktada birazcık daha baskın olmaya başladı.
01:11.1
01:13.8
Serkan da keza beyaz yakalı olarak çalışıyordu.
01:13.9
01:18.9
Evet ben de İstanbul'da yine evim ile işim arası yürüme mesafesinde olan bir işte çalışıyordum.
01:19.0
01:22.4
Türkiye'deki hayatımdan aslında iş anlamında memnundum. Sevdiğim işi yapıyordum.
01:22.5
01:28.6
Mutluydum yani o konuda ama yine de başka bir takım sebepler vardı ki bunlar bizi birazcık da yurt dışına seçmeye hem zorladı ...
01:28.7
01:33.8
hem de biz biraz bunu istiyorduk. İkisi bir arada - hızlandırdı-hızlandırdı evet ikisi bir arada olduğu için hızlandı bu süreç.
01:33.9
01:41.2
-Yani o 2016'da olan kötü olaylar ve bunun 2017'ye etkisi bizim o dönem psikolojimizi çok kötü etkilemişti ve
01:41.3
01:47.8
biz de hali hazırda beraber seyahatlerimizde 'yurt dışında mı yaşasak ? ' fikrini daha böyle bir ön plana koyduk ve
01:47.9
01:54.5
bir şekilde adım attık ve geldik - Doğru. - Gelirken de açıkçası çok fedakarlıklar da bulunduk.
01:54.6
02:02.6
Çünkü annemizin-babamızın cebimize koyup bizi gönderdiği bir para yoktu. Evlendik , bütün düğün takılarımızı üzerine bir de kredi çektik.
02:02.7
02:10.5
İki hafta sonrasında hemen Almanya'ya taşındık yani Türkiye'de birdüzen kurmadık. Bir evimiz olmadı.Bir hayatımız olmadı ...
02:10.6
02:17.9
bütün yatırımımızı kendimize yapmaya karar verdik. Dolayısıyla Almanya' ya taşınmaya değdi mi sorusunun cevabının
02:18.0
02:27.5
" Değdi" olmasını ümit ederek gelmiştik. Çok da ... - bu arada bir kedimiz var arada ayaklarıma dadanıyor. Sen gel bakayım buraya.
02:28.3
02:35.1
Almanya'ya çok da büyük umutlarla büyük vaadlerle gelmemiştik açıkçası yani %20 beklentiyle geldiysek
02:35.2
02:42.4
%100 beklentiyi bulduk diyebilirim çoğu şeyi de bilmiyormuşuz farkında değilmişiz o yüzden ben değdiğini düşünüyorum.
02:42.5
02:47.4
- Ben de değdiğini düşünüyorum. Bu arada geçtiğimiz günlerde 30.000 abone olduk. - [alkış]
02:47.5
02:51.3
30.000 Abone için ve en başından beri izleyip destek olan herkes için teşekkür ediyorum
02:51.4
02:56.4
Gerçekten buraya gelmek benim için önemliydi. - Ama ben de teşekkür edeceğim sen de çünkü çok emek veriyorsun.
02:56.5
03:00.1
Emeklerin için ben izleyicilerin adına ve izleyicin olarak teşekkür ediyorum.
03:00.2
03:03.9
-Ben de Bahar' a teşekkür etmek istiyorum çünkü en başından beri destek oluyordu bana.
03:04.0
03:09.2
Gerçekten aslında işin arka planında olan insanlardan biri de Bahar.- Rica ederim.
03:09.3
03:11.7
Kedimiz de sana teşekkür etsin. Sırayla bir birimize teşekkür ediyoruz.
03:12.2
03:14.9
Başka var mı teşekkür etmek isteyen? [gülüşmeler]
03:15.0
03:18.0
Bir birimize karşılıklı teşekkür ettiğimiz bir video ile karşınızdayız.
03:18.1
03:20.5
Haydi o zaman videoya başlayalım. - Başlayalım.
03:21.2
03:24.5
Almanya'ya taşınmadan önce bu noktaya başladığımız yer tam olarak Türkiye'ydi.
03:24.6
03:27.3
Biz de bunu değerlendirmesini Almanya'dan değil Türkiye'den yapalım istedik.
03:27.4
03:35.1
Aslında yurt dışında yaşayan insanlar olarak kendi yaşadığın ülkeye dışarıdan bakmak insanı kesinlikle farklı bir bakış açısı kazandırıyor.
03:35.2
03:40.8
O yüzden bu videoyu bu şekilde bu özel bir yerden çekmek bizi kesinlikle çok heyecanlandırıyor.
03:40.9
03:44.4
Çünkü Almanya'da iken zaten sizlerle tespitleri olabildiğince paylaşıyordum
03:44.5
03:49.6
ama buradan tekrardan bir kere daha bakınca aldığımız kararın ne kadar doğru olup olmadığını görmek
03:49.7
03:53.3
ve buna göre değerlendirmesini, muhasebesini yapmak bence daha verimli oldu.
03:53.4
03:58.6
Bize de zaten çok soruluyor. " 3 yıl oldu okul bitti artık Türkiye'ye dönmeyecek misiniz" diye
03:58.9
04:04.8
Dönmeyeceğiz. Biz süre dönmeyi düşünmüyoruz zaten uzun vadeli planlar yapan insanlar değiliz.
04:04.9
04:07.3
En azından 3-5 yıl daha Almanya'dayız.
04:07.4
04:12.7
Neler yapabileceğimizi ve kendimize daha fazla neler katılabileceğimizi birazcık tartmak istiyoruz.
04:12.8
04:20.5
Açıkçası yani Türkiye' deki şu anki hele ekonomik krizi düşündüğünde enflasyonu diğer olumsuzlukları düşündüğünde
04:20.6
04:27.0
Buradaki daha yeni edindiğimiz işlerimizi bırakıp Türkiye' ye dönmek birazcık hayal gibi geliyor bana zaten
04:27.1
04:29.9
açıkçası diyenleri de ben çok samimi bulmuyorum .
04:30.0
04:36.0
Çünkü biraz insan dürüst olmak zorunda bence dönmek istiyorsan zaten dönersin ama dönmek istemiyorsan 'hayır dön' diyorum.
04:36.1
04:39.1
Burada iyiyim dersin. Biz ikinci seçenekte olanlardanız en azından.
04:39.2
04:45.3
Yani en azından dediğimiz gibi bir süre burdayız biz zaten gezmeyi seven insanız belki Almanya olmaz başka ülke olur
04:45.4
04:52.7
ya da şartlar bizi tekrar ülkemize ailemizin yanına dönmeyi gerektirir döneriz.Zaten ülkemizden nefret etmiyoruz çok şükür.
04:52.8
04:57.5
Ülkemizi seviyoruz kesinlikle.Ülke ile değil derdimiz. Hayat koşturmacasıyla alakalı aslında.
04:57.6
05:03.4
Yani evet. Zaten bu videoda da anlatacaklarımızdan siz de bu çıkarımları edineceksinizdir.
05:03.5
05:10.1
"Değdi" dedik Serkan. Senin aklına "evet değdi , iyi ki Almanya'ya geldik" dedirten ilk şey ne?
05:10.2
05:16.7
Benim için ilk sırada kesinlikle ekonomi , başlıca sebeplerden biri. Çünkü Türkiye' de yaşarken farkında olmuyorsunuz
05:16.8
05:22.3
çünkü aldığınız maaş, o iş stresi size bir yerden sonra bunu unutturuyor aslında ama bu dünyadan çıkıp
05:22.4
05:26.5
başka bir yere geçtikten sonra gerçekten ekonominin çok önemli bir şey olduğunu görüyorsunuz.
05:26.8
05:33.8
Yani biz Almanya'ya taşındığımız daha ilk iki haftada bile şeyi farkettik. Alım gücü denen bir şey ne kadar önemliymiş
05:33.9
05:36.4
yani biz zaten... -Biz bu kelimeyi bence orada öğrendik hatta.
05:36.5
05:41.3
Kesinlikle orada öğrendik. Videolarımızda da anlatıyoruz ama bence biz ne kadar anlatırsak anlatalım
05:41.4
05:46.1
bir noktaya kadar anlaşılmıyor çünkü biz de bunları biliyorduk zaten. Buraya gelmeden önce
05:46.2
05:54.1
duyuyorduk ya da yurt dışındaki gezilerimizde fark ediyorduk ama yaşarken buna sahip olmak gerçekten çok enteresan bir şey.
05:54.2
06:01.1
Yani ülkede enflasyon az , gıda ucuz ya da az paran var ama ona rağmen geçinebiliyorsun.
06:01.2
06:07.0
Bu bence çok iyi bir şey biz zaten bu zamana kadar aylık 2.000 € ile geçindik.
06:07.2
06:12.5
Münih' te yaşadık. Münih zaten Almanya'nın en pahalı şehri , kiralar pahalı dışarıda yeme-içme pahalı
06:12.6
06:21.3
Buna rağmen 2.000 € gibi bir parayla geçinebiliyorduk yani ben kendim o dönem 3.500 TL kazanıyordum 2017' de değil mi?
06:21.4
06:27.3
En son çıkarken...Sen de keza benzer paraları kazanıyordun ve biz Levent'te yaşarken
06:27.4
06:34.7
bu paralar ucu ucuna yetiyordu. 6.500 TL - 7.000 TL' yakın para bize ucu ucuna yetiyordu.
06:34.8
06:39.4
Evet hatta öyle ki mesela bir bayram tatilini yurt dışında geçirmek isterken örneğin
06:39.5
06:43.4
bütün bir yıl gerçekten sıkıca hazırlanıp onun ekonomik alt yapısını hazırlaman gerekiyordu.
06:43.5
06:48.0
Tabi bir kumbaramız vardı oraya 5 ay 6 ay para biriktiyorduk. Tabi o zamanlar Euro 3 TL dı.
06:48.1
06:49.3
Para biriktirip gidebiliyorduk.
06:49.4
06:51.1
Bugün onun da çok olay olacağını düşünmüyorum artık.
06:51.2
06:55.8
Evet yani zaten Almaya'da yaşamasaydık her halde hayatımızdan giden ilk şeylerden biri de
06:55.9
07:03.0
özgürce seyahat etmek olurdu. Dolayısıyla benim için Almanya'ya değdi sorusuna cevap vereceğim ilk şeylerden biri de bu açıkçası
07:03.1
07:10.8
biz özgürce seyahat edebilmeyi çok seviyoruz.Almanya zaten konumu itibari ile bunu daha da kolaylaştırıyor
07:10.9
07:18.4
Schengen vizesi bölgesindesiniz vizeye de ihtiyaç duymuyorsunuz avrupayı Türkiye'de herhangi bir şehre gider gibi geziyorsunuz
07:18.5
07:21.2
bütün bunlar kesinlikle hayat kalitemizi çok arttırdı.
07:21.5
07:25.7
Biz bu arada "Almanya'ya taşınmaya değdi mi?" sorusunu ekonomi ile açtık ama
07:25.8
07:29.7
açıkçası benim açımdan keza Serkan açısından da öyle olduğunu biliyorum
07:29.8
07:36.1
en başta gelen şeylerden biri yaşadığımız yerin sakinliği , huzuru , stressizliği ve yeşilliği.
07:36.2
07:43.6
Ben İstanbul'da doğdum büyüdüm dediğim gibi ve her gün işime gidip gelirken 3 saat boğaz trafiği çekiyordum toplamda.
07:43.7
07:50.1
Bütün bunlar benim hayatımı ne kadar strese sokuyormuş ben tamamen yurt dışına taşındıktan sonra anladım.
07:50.2
07:52.9
Hatta şöyle çok komik bir şey olmuştu.
07:53.0
07:56.4
[ köpek havlıyor ] :) - Komşunun köpeği
07:57.6
08:02.1
Şöyle çok komik bir şey olmuştu. Münih'e taşındık okula gittim metroya biniyorum
08:02.2
08:07.5
10 dk' ya evde oluyorum dersime daha 2 saat var. N'apıcam? Bu arada boşluk var falan
08:07.6
08:10.2
O kadar komik gelmişti ki o kadar enteresan gelmişti ki
08:10.3
08:15.2
Okuldan eve gidebilmek evde bir şeyler yemek ya da almak tekrar okula gidebilmek falan
08:15.3
08:21.3
Çünkü olması gereken standart bu aslında. Siz hayatınızdaki ulaşıma en fazla yarım saat ayırmalısınız gün içinde
08:21.4
08:25.7
ama biz onun farkında değildik hatta ben çok büyük konuşurum hep derdim ki "İstanbul dışında yaşayamam.
08:25.8
08:29.2
Burada doğdum büyüdüm denizi bırakamam. " falan filan
08:29.3
08:35.0
ama bırakılıyormuş yani çünkü başka şeylerin olduğunu konfor alanınızı terk ettiğinizde görüyorsunuz.
08:35.1
08:36.7
Biz " iyiki de terk etmişiz " diyoruz.
08:36.8
08:40.9
Çünkü ben şu anda özellikle Münih'ten konuşuyoruz tabii biz tecrübe olarak
08:41.0
08:48.0
O kadar doğanın yeşilin içinde çevreye önem veren ve sakin huzurlu stressiz bir ortamda yaşamak
08:48.1
08:53.5
Benim açımdan " Almanya'ya göç etmemize değdi " noktasındaki en önemli şeylerden biri.
08:53.6
08:55.0
İlave yapmak istiyorum çünkü
08:55.1
08:56.7
Münih'te olan şeyler Hamburg'ta da geçerli.
08:56.8
09:00.1
Hatta ziyaret ettiğimiz çoğu alman şehrinde de benzer şeyleri gördük.
09:00.2
09:02.2
Tabii. - O yüzden bu şehir bazlı değil ülke bazlı
09:02.3
09:09.2
Almanya sanayisi üretimi güçlü diye her yerde bacası tüten bir ülke değil. Her yeri yem yeşil doğayı koruyan
09:09.3
09:12.9
insanların da doğada aktivite yapmayı çok sevdiği bir ülke açıkçası.
09:13.0
09:17.7
Trafikte de çok problem görmüyoruz. Çevre kirliliği , gürültü gibi şeyleri en azından görnüyoruz trafikte bile.
09:18.1
09:24.0
Ben şöyle ... Münih için konuşuyorum tabii tekrardan. Münih'te 3 - 2,5 yıllık hayatımızda
09:24.1
09:27.3
aslında 2,5 yılı geçti sürekli 3 ile 2,5 arasında gidiyorum.
09:27.4
09:31.8
Bu süreçte bir kere bile bir birine bağıran iki insan duymadım.
09:32.0
09:36.5
Zaten bize derste almanca hocamız şey derdi " sakın dışarıda tartışmayın
09:36.6
09:41.4
Almanya'da dışarıda tartışmak çok ayıp bir şey. İnsanlar size deli misiniz diye bakarlar"
09:41.5
09:46.1
ya da gerçekten deli olanlar dışarıda ... - Duyuyor musun bak ? bak dışarıda bağırmayın diyor.
09:46.2
09:50.7
Ya da deli olanlar dışarıda bağıyor derdi açıkçası ben bunu Münih'te bizzat yaşadım.
09:50.8
09:52.9
Ben zaten Münih'te hiç tartışan insan görmedim.
09:53.0
09:55.8
İşte ben de görmedim ki sen benden daha fazla sokaklardaydın.
09:55.9
09:58.8
Ben de yaptığım iş gereği her gün sokaktaydım. Hiç görmedim gerçekten abartmıyorum.
09:58.9
10:03.5
- Ama bu Münih yani. Biz tabi Berlin'e ilk gittiğimiz gün kavga eden insanlar gördük başka bir şey.
10:03.6
10:05.0
O biraz Berlin çılgınlığı diyelim.
10:05.1
10:09.8
Zaten herkes Berlin'e Almanya'nın standartlarının çok dışında bir şehir dediği için.
10:09.9
10:11.2
oraya bir şey demiyoruz.
10:11.9
10:15.1
Benim eklemek istediğim başka bir şey ise yeni edinmiş olduğumuz arkadaşlıklar.
10:15.2
10:19.6
Bunu Almanya'daki ilk söyleşilerden günümüze kadar çok iyi şekilde gözlemledik
10:19.7
10:25.6
ve bir çok farklı arkadaşımız oldu. Hem international olarak hem de gerek Türkiye'den bizim gibi sonradan gelen insanlar olarak
10:25.7
10:29.5
Tabii ki bunda biraz Youtube kanalımızın ve blog sayfamızın da etkisi oldu
10:29.6
10:33.0
Bu sayede bir çok Almanya'ya taşınmış olan kaliteli insanlarla tanıştık.
10:33.1
10:35.9
Gerçekten bu konuda ben şanslı olduğumuzu düşünüyorum Almanya'da.
10:36.0
10:41.3
Çünkü Almanya'ya egelmiş insanların özellikle belli bir şeyleri aşmış ve belli bir şeyleri edinmiş olduğunu düşünüyorum.
10:41.4
10:50.3
E tabii yani az çok zaten buraya gelen insanlar bizimle ortak şeylere sahip oluyor hatta çok yanımızın benzediği bi sürü insanla bile tanıştık.
10:50.4
10:57.4
Benzer şeylerle kaygılarla geliyorsun ya da benzer isteklerle geliyorsun. Bunlar da seni ister istemez ortak bir paydada buluşturuyor açıkçası.
10:57.5
11:02.1
Bunun dışında bir de international tarafı var orada da gerçekten dünyanın farklı kültürlerinden
11:02.2
11:04.4
değişik insanlar tanıdım ve bundan da çok memnunum.
11:04.5
11:09.7
Benim çok sevdiğim bir şeydir bu. Bir yandan da müzik ile uğraştığım için orada bir müzik grubu kurdum belki bilenler bilir.
11:09.8
11:14.8
Bilmeyenler yoksa da onunla ilgili yine çok eskide kanalın en derinliklerinde bir iki videom daha var
11:14.9
11:18.1
- En az izlenen. - En az izlenen video falan muhtemelen
11:18.2
11:20.6
- Arttırın o videoyu arkadaşlar. -Herkes o videoya yüklensin !
11:20.7
11:26.6
Orada yine müzik sayesinde çok farklı insanlarla tanıştım. Bu da işin yine güzel renkli taraflarından biri benim için.
11:26.7
11:32.5
Yani ben kendi açımdan düşündüğümde biz şu an İStanbul'da kalsaydık zaten var olan bir arkadaş çevremiz vardı
11:32.6
11:39.2
ve hepsini çok seviyorduk. Yenisine ihtiyaç duymuyorduk ve 08-17' arası işimize gittiğimiz geldiğimiz sürede
11:39.3
11:42.7
kalan zamanda yeni arkadaşlıklar kurmak için kimse çabalamıyor.
11:42.8
11:49.0
Dolayısıyla o monotonluktan çıkıp sıfırdan bir hayata başladığınızda edindiğiniz ilk şey de
11:49.1
11:54.7
yeni arkadaşlıklar yeni insanlar oluyor. Gerçekten 'seyahat hikayeleri blog' u bizim hayatımızı değiştirdi.
11:54.8
11:59.9
Onun üzerine de YouTube geldi. O sayede tanıdığımız herkesi çok seviyoruz. Ben tekrardan
12:00.0
12:02.6
çok sevdiğimi de buradan bir daha söylemek istiyorum.
12:03.0
12:08.5
Benim bir de başka bahsetmek istediğim bir şey Almanya'da bir şey lerin özellikle hem devlet nezdinde
12:08.6
12:12.7
yani bürokrasi anlamında hem de gündelik hayat içerisinde halloluyor olması
12:12.8
12:15.6
yani sorun her zaman çözülüyor. - Yani er geç çözülüyor.
12:15.7
12:18.2
Evet evet. - Öyle diyelim. Er geç kısmı özellikle bürokrasi için
12:18.3
12:20.6
çünkü çok yavaş işleyen bir bürokrasi var Almanya'nın.
12:20.7
12:24.4
O konuda gerçekten kötü olduklarını söyleyebilirim ama yine de halloluyor.
12:24.5
12:28.7
3 - 5 ay sonra da olsa da çözülüyor. Bu bence çözümcü olmasından dolayı çok önemli.
12:28.8
12:35.2
Yani şu önemli , adamların yasaları var kuralları var . Sende bu yasaları bilirsen ve bunlara uyarsan
12:35.3
12:40.3
okursan araştırırsan bu kısmı çok önemli kesinlikle her şeyin çözümünü buluyorsun.
12:40.4
12:46.4
her şeyde yapabiliyorsun. Bu bizim düzeni sevdiğimiz bir hayat için gerçekten çok önemli katkı sağlıyor.
12:46.5
12:51.6
Ben burada kurallara uymak disiplin derken aslında bir başka şeye değinmek istiyorum.
12:52.0
12:57.7
Okula ilk başladığım zamanlar tabii her gelen bir şekilde" Neden Almanya'yı tercih ettin , neden buraya geldin ? " gibi
12:57.8
13:01.8
konuşmaları kendi aranda da yapıyorsun.Bir kız arkadaşım bana şey demişti
13:01.9
13:07.5
" Yayalar için olan kırmızı ışıkta beklediğim için kendimi enayi yerine konulmasını istemiyorum " demişti.
13:09.4
13:17.2
[video da şarkı çalıyor ]
13:17.3
13:21.4
Bu gerçekten çok böyle değişik bir tespit gibi gelmişti bana o dönem.
13:22.3
13:29.3
Bu da sizin aslında buraya taşınırken hayatınıza girecek olan hayatınızı değiştiricek kuralları yansıtan bir örnek bence.
13:29.4
13:33.3
Siz bu kurallara uyuyorsanız , bu düzeni biliyorsanız bu disiplini biliyorsanız
13:33.4
13:37.8
Serkan' ın da dediği gibi geç olsun güç olsun bir şekilde oluyor bir şeyler.
13:38.6
13:44.8
Benim de çok değer verdiğim önemli şeylerden biri de Almanya'da insanların bir birine karşı son derece saygılı olması
13:44.9
13:51.1
Sokakta iken ya da herhangi biriyle bir iş yaparken bir temasta bulunurken kesinlikle saygısızlıkla karşılaşmıyorsunuz.
13:51.2
13:54.5
Bu güzel bir şey. Yani minimum seviyede asgari seviyede bir saygı söz konusu.
13:54.6
13:58.2
Bu da beni gerçekten insanlarla iletişim kurarken daha az stressiz hale getiriyor mesela.
13:58.3
14:03.6
Kesinlikle. Yani ben özellikle onu şu an Türkiye' de yaşadığım son güncel örnek üzerinden vereceğim.
14:03.7
14:08.0
Şimdi bize herkes şey soruyor : " Neden Almanya' da dışarıda maske takmıyorsunuz ? "
14:08.1
14:14.1
Çünkü serbest dışarıda maskesiz dolaşabiliyorsunuz. Az bir nüfus var ve o sosyal mesafeyi koruyabiliyorsun.
14:14.2
14:19.9
Biz daha iki gün önce İzmir' de bir kahvecide sıra bekliyorduk ve o kadar küçük bir dükkan ki
14:20.0
14:23.2
Ben kapıda beklemeyi tercih ettim içeridekiler boşalsın diye.
14:23.3
14:30.0
İçeri girdim kahvemi alıp tam çıkmaya yakın iken ve 65 - 70 yaşlarında bir teyze beni itti.
14:30.1
14:34.9
Ben de dedim ki " Bu pandemi döneminde nasıl bana dokunma cesareti edinebiliyorsunuz ! " dedim .
14:35.0
14:39.0
" Sen de biraz çabuk olsaydın " yaptı ... - Hep de suçlama , o hep var.
14:39.1
14:43.9
Ben şok oldum. Neye uğradığımı şaşırdım zaten. " İki saniye mi çabukluğu değiştirecek ? " dedim.
14:44.0
14:49.7
" Hadi oradan git ! " dedi , terbiyesiz kadın dedim çıktım. Yani ben hayatımdan biriyle tartışmayı
14:49.8
14:54.0
biriyle sürtüşmeyi tamamen çıkarmıştım aslında bu üç yıl içinde. - Hani şey varya ...
14:54.1
14:58.6
Çok enteresan geldi bana ve bu hayatımızda hayatımız bir şekilde vardı yani.
14:58.7
15:03.9
Bir şekilde birileri ile sürtüşüyorsun stres oluyorsun ve ben burada anladım neden sokakta insanlar maske takıyor.
15:04.0
15:08.0
Çünkü sosyal mesafeyi korumak ... - İmkansız - Bir birine dokunmadan yaşamak imkansız.
15:08.1
15:14.3
Almanya' da yani biz Hamburg' da aynı kaldırımda yürürken karşıdan geldiğimizi gören beş metre ötede duruyor
15:14.4
15:22.5
eğer alan darsa. Bizim geçmemizi bekliyor sonra kendisi geçiyor falan. Yani bütün bunlar insanın hayat kalitesini çok değiştiriyor.
15:22.6
15:31.0
Hele ki böyle kritik dönemlerde.Yani tabi ki dil efekti var ben o teyze ile kavga ettiğim gibi belki Almanya'da bir insanla kavga edemeyebilirim ya da
15:31.1
15:34.6
- Bence gerek de olmaz diye düşünüyorum. - Gerek yok zaten.Bi de gerek olmadı bugüne kadar.
15:34.7
15:39.9
Gerçi gelse de laf sokabiliriz artık almancamız o şeyde de değil ama yani değişik gerçekten değişik.
15:40.0
15:46.7
Bu insanların bir birine saygı duyma meselesi bence çok önemli hatta ben buradan alıp bam başka bir şey de söylemek istiyorum.
15:46.8
15:49.8
Ben kadın olarak Almanya' da yaşamaktan çok mutluyum.
15:49.9
15:56.6
Özellikle Münih zaten güveliği ile bilinen bir şehirdi keza Hamburg' da öyle. Biz Hamburg ' da hiç bir sıkıntı yaşamadık .
15:56.7
16:03.0
Çok kısa bir geçmişiz var bunu söylemek için erken tabii ama yani ben gecenin 12 - 1 ' nde kulağımda kulakla
16:03.1
16:11.0
bisikletime atlayıp karanlıkta gidebiliyor olmayı kesinlikle çok seviyorum ve bunu yapabilmek benim için büyük bir lüks.
16:11.1
16:18.2
Zerre endişe duymuyorum zerre arkamı kontrol etmeme gerek olmuyor ve istediğim kıyafeti giyerek istediğim şeyi yapabiliyorum.
16:18.3
16:24.7
Bunlar benim için büyük bir lüks. Bunu belki bir erkek anlamaz ama bir kadının hayatını çok değiştiriyor.
16:24.8
16:30.6
Ben hala Türkiye ' ye gelirken kıyafetlerimin arasında seçim yapıyorum. " Bu Türkiye ' de giyilir mi giyilmez mi ? "
16:31.1
16:35.8
Yani tüm bunlar gerçekten çok üzücü şeyler ve ben bunları biraz utanarak anlatıyorum ama
16:35.9
16:37.9
Almanya' da maalesef böyle değil.
16:38.0
16:42.7
Eminim tabi bu videodan sonra bir çok kişi " Ne çok övdünüz Almanya'yı bi bitmedi " falan diyecektir ama
16:42.8
16:46.6
yani öte yandan baktığımızda Almanya' yı gömdüğümüz videolarda var aslında
16:46.7
16:47.9
bunları da kanalda bulabilirsiniz.
16:48.0
16:52.8
Tabi hatta eleştirdiğimiz için eleştiri alıp " Beğenmiyorsanız gidin ! " yorumlarına aldığımız...
16:52.9
16:56.4
- "Beğenmiyorsanız Türkiye' ye dönün ne işniz var Almanya' da , yer değişelim " diyenler var.
16:56.5
17:02.1
-Biz Almanya' da yaşamaktan memnunuz ama bu Almanya'nın tamamen güllük gülistanlık bir yer olduğu anlamına da gelmiyor.
17:02.2
17:07.6
Biz şu an tamamen sevdiğimiz şeyleri göç etmeye değdiğini düşündüğümüz şeyleri anlatıyoruz.
17:07.7
17:12.0
Kendi perspektifimizden anlatıyoruz. Elbette Almanya' nın da çözülmeyen sorunları var.
17:12.1
17:16.1
Bizi rahatsız eden şeyleri de var. Aslında rahatsız etmek belki büyük bir kelime bile olabilir.
17:16.2
17:20.6
Alışamadığımız şeyler var diyelim. -Hiç bir yer mükemmel değil bir kere bunu belirtelim.
17:20.7
17:26.0
Eminim siz de gelirseniz eğer gelmek gibi bir niyetiniz varsa bunu bir zaman sonra deneyimleyeceksiniz.
17:26.1
17:29.0
Ama tabii ki ağırlık bizim için Almanya' da basıyor , orası ayrı bir konu.
17:29.1
17:32.1
Ben şimdi başka bir şeye değinmek istiyorum. Gündem mevzusu.
17:32.2
17:39.1
Hem siyasi olabilir hem de gün içerisinde yaşanan olaylar olabilir yani kamuoyuna erişen olaylardan bahsediyorum
17:39.2
17:44.1
haberlerden bahsediyorum daha ziyade. Bu noktada Türkiye' de gündem çok hızlı değişiyor ve
17:44.2
17:47.7
günde bir çokolay oluyor. Tabii ki Almanya' da da oluyor olmuyor değil ama
17:47.8
17:53.3
baktığımızda Türkiye' de birazcık daha bu hızlı değişim o olayı unutup ertesi gün yeni bir olaya hazırlanmamızı ...
17:53.4
17:58.2
-Tabii hatta bizim bazen böyle aylık özetler yıllık özetler tarzında bir şeyler olur ya
17:58.3
18:00.2
"Aa ! Bunu da mı yaşadık ! " falan filan oluyoruz.
18:00.3
18:03.0
- Yeni yıllarda böyle 2019 - 2020 highlight' ı gibi
18:03.1
18:08.4
- Yani Almanya' da biz bir haber görüyoruz açıyoruz üç gün sonra aynı haber hala tartşılılıyor.
18:09.2
18:15.6
Bir hafta geçmiş hala tartışılıyor. Bu bize değişik geliyor hani ülkede tartışacak şey mi yok diye düşünüyoruz bazen.
18:15.7
18:21.4
Bazen de gerçekten " Biz mi Türkiye' de çok hızlı yaşıyoruz ? " bunu sorguluyoruz açıkçası.
18:21.5
18:25.9
Ben mesela bu konuda direkt bir örnek vermek istiyorum. Örneğin Türkiye' de bir haber kanalını ya da gazeteyi açtığınızda
18:26.0
18:32.7
direkt Konya yolundaki yaşanmış bir kaza haberini falan görüyorsunuz ve benzeri olaylar arka arkaya genelde döner.
18:32.8
18:38.1
Almanya'da da yine tabii kaza haberleri duyrulur o ayrı bir şey ama genelde burada böyle çekirdek muamelesi yapılan
18:38.2
18:43.9
büyük problemler orada büyük problemler olarak yer alır. Örneğin iklim değişikliği
18:44.0
18:46.3
ya da çevre kirliliği bu gibi şeyler ... - Her daim tartışılıyor.
18:46.4
18:51.6
Bir haber kanalının ya da bir gazetenin direkt manşetinde yer alır. Birinci sırasında yer alır ve
18:51.7
18:54.6
o 2 - 3 hafta ya da aylarca orada yer alır muhtemelen . - Evet
18:54.7
18:59.7
ya da bir şey tartışılıyorsa bir şekilde günün sonunda o tartışmadan bir sonuç çıkar yani.
18:59.8
19:06.1
Ondan bir aksiyon alınır. Olumlu ya da olumsuz yani o konu böyle tartışılıp havada kalmıyor açıkçası.
19:06.2
19:12.4
Haberler konusunda ben çok kısa bir şey daha anlatmak istiyorum. İlk başlarda biz tabii Türkiye gündeminden uzaklaşıp
19:12.5
19:19.8
hiç takip etmeyip Almanya ' da da gündem takip etmeyince hayatımızdan böyle kocaman bir siyaset işte...
19:19.9
19:25.4
stres her şey uzaklaştı ve aslında o ilk 1,5 yıldaki rahatlamanın bir sebebi de oydu.
19:25.5
19:30.6
Yani biz biraz bayağı kafa dinlemiş olduk. Çünkü anlamıyoruz zaten Almanya ' daki habeleri takip de etmiyoruz.
19:30.7
19:34.9
Ama sonra dili öğrenmeye başlayınca ve dil ile beraber gündemi de takip etmeye başlayınca
19:35.0
19:39.4
burayı da tanıyorusnuz. Buranın tarzını görüyorsunuz , haberleri öğreniyorsunuz falan filan.
19:39.5
19:45.2
Ama yine de buna rağmen bu bizim hala bakış açımızı vs. büyük oranda etkilemedi açıkçası.
19:45.3
19:50.0
Ben birşey daha eklemek istiyorum . Mesela dil konusu . Az önce de aslında video başlarında kısaca belirtmiştim ama
19:50.1
19:55.2
ben çok iyi bir İngilizceye sahip değildim Almanya ' ya gelirken. Almanya ' da ilk başta insanlarla
19:55.3
20:01.2
özellikle 1 yıl Almanya ' da İngilizce kullandığım için İngilizcem konuşma seviyesinde inanılmaz açıldı.
20:01.3
20:06.8
Özel bir çaba sarf etmedim. Sadece insanlarla iletişimde kalarak bu sürdü. Ders falan almadım kursa da gitmedim.
20:06.9
20:11.5
Bunun dışında Almanca öğrenmeye başladım sıfırdan. Türkiye ' de tek kelime Almancam yoktu .
20:11.6
20:12.9
Bugün B2 seviyesinde Almancam var ...
20:13.0
20:14.1
- Benim de yoktu...
20:14.2
20:17.2
ve ... Evet. İkimizde bu şekilde dillerimizi geliştirdik.
20:17.3
20:19.5
Eminim senin de İngilizcen daha da açılmıştır.
20:19.6
20:23.7
Tabii kesinlikle yani ilk geldiğimde... yani benim İngilizcem " sözde C 1 " idi .
20:23.8
20:28.3
ama buraya gelince C 1 ' in altını dolduracak edinimler kazandım açıkçası .
20:28.4
20:34.7
İş yerinde kullanmak , okulda kullanmak , insanlarla sosyal hayatta kullanmak iyice kelime haznemi de geliştirdi.
20:34.8
20:38.0
Ben de İngilizcemin de çok geliştiğini düşünüyorum açıkçası.
20:38.1
20:41.8
Yani aslında bu da bizim buraya göç etmemize değdiğini düşündüğümüz bir şey.
20:41.9
20:46.6
Çünkü biz bu edinimi Türkiye ' de 3 yıl kalarak sağlayamazdık .
20:46.7
20:50.3
Hazır yeni işe başlayan bir insan olarak başka bir kazanımımdan bahsedeceğim.
20:50.4
20:54.7
Bunu ilk Almanya ' ya taşındığım zaman öğrenmiştim ve bayağı heyecanlanmıştım bu konuda.
20:54.8
20:58.3
Nedir bu ? İzin meselesi . Türkiye ' de de çalıştığımı söylemiştim.
20:58.4
21:05.2
Türkiye ' de bildiğiniz gibi resmi izin süresi 14 iş günü ve ben gezmeyi seven bir insan olduğum için
21:05.3
21:10.7
Türkiye ' de de avrupaya gidiyorduk başka ülkelere gidiyorduk. Bu 14 gün bana hiç bir zaman yetmiyordu
21:10.8
21:16.2
ve her zaman eksiye düşüyordum , izin hakkı olarak. Ama burada Almanya ' da şöyle bir şey var
21:16.3
21:25.4
yıllık izin bu resmi tatiller dışında 30 iş günü yani 6 hafta baktığınızda ve diğer izinleri de katarak falan
21:25.5
21:32.1
bu yılda 2 ay tatile denk geliyor. Yani bu beyaz yakalı bir insan için bence velinimet.
21:32.2
21:39.2
Beni bu çok heyecanlandırıyor açıkçası. Zaten Türkiye ' ye geldik şu anda 17 iş günümü aldım bile
21:39.3
21:45.6
Burada 1 ay dolu dolu kalacağız ve ailemizle geçireceğiz açıkçası çünkü uzun zamandır bunu bekliyorduk.
21:46.1
21:48.2
Bu lükse sahip olmak çok güzel bir şey.
21:48.3
21:53.9
Ben şu an için freelance olduğum içinbana her gün izin günü.
21:54.0
21:58.7
- Sen de haklısın. - Ama yine de tabii ki 30 gün güzel.Son derece gerçekten gezmek isteyenlere ya da
21:58.8
22:02.9
kafasını dinleyip tatil yapmak isteyenler için inanılmaz fazla bir tatil hakkı doğabilir.
22:03.0
22:06.3
E tabi 14 gün olsa muhtemelen sürekli bir seçim yapmak zorunda kalacaktık.
22:06.4
22:09.9
Ne yapalım ? Ailemizi mi ziyaret edelim ? Yoksa bu sefer tatil mi yapalım ?
22:10.0
22:12.7
Bu seçimde olmamak açıkçası keyifli
22:12.8
22:17.8
Video başında Türkiye' deyiz , tatile geldik İzmir' e demişken birazcık daha hayat standartlarından bahsetmek istiyorum.
22:17.9
22:22.5
Almanya ' da tabii ki Türkiye ' deki yaşantımıza göre hayat standartımız arttı ama bunun dışında
22:22.6
22:26.9
Türkiye ' deki yaşadığımız döneme göre bile şu an Almanya ' dan gelen biri olarak da
22:27.0
22:31.2
yine bu perspektiften de ... -Burada bile hayat standartımız arttı aslında.
22:31.3
22:37.1
Dolayısıyla adım atarken bir şeyi düşünürken daha özgürlük oluyor. Bence bunun önemini de değerlendirmemiz gerekiyor.
22:37.2
22:44.1
E tabi yani biz mesela buraya gelip ailemizle tatil yaparken ya da işte kalış süremizi uzatırken
22:44.2
22:52.9
şehir içinde gezerken Türkiye ' deki çalıştığımız beyaz yakalı maaşlarımızla aynı seviyeyi belki yarısını yapabilirdik
22:53.0
22:59.8
ya da şöyle örnek vermek gerekir. Biz buradaki yapığımız bu tatile gezilerimize vs. belki Türkiye ' de çalışsak
22:59.9
23:07.2
bir maaşımızı harcardık. Ama Almanya ' da maaşımızın üçte birini harcayarak bunları Türkiye ' de yapabiliyoruz.
23:07.3
23:14.7
Bu bence çok enteresan bir şey belki bunları kimse çok sesli dile getirmez herkes bilmesine rağmen ...
23:14.8
23:18.9
bu maalesef bizim bilerek yaptğımız bir şey de değil açıkçası.
23:19.0
23:24.5
Türkiye ' nin ekonomik şartları bu noktaya getiriyor bu durumu ama yurt dışına göç etmenin
23:24.6
23:30.5
Türkiye ' deki hayatını da değiştirmesi , hayat stanadartını arttırması bana açıkçası değişik geliyor.
23:30.6
23:36.0
Bana da çok ilginç geliyor ama gerçekler de bunlar öte yandan bakınca umarım tabii ki Türkiye ' deki ekonomik gidişat da
23:36.1
23:42.1
daha iyiye gider .İnsanlar bu konuda rahat olur ama en azından bizler gibi yurt dışında yaşayanlar için de bu durum var
23:42.2
23:44.1
bunu da sesli olarak dile getirmek bence önemliydi.
23:44.9
23:50.1
- Tabi yani... ak - kara zaten belli olan bir şey bu. Saklanacak bir şey de değil yani.
23:50.2
23:54.2
Tabii bunun dışıda birazcık da bağlantılı bir şeyden bahsetmek istiyorum. Almanya ' da yaşarken
23:54.3
23:59.5
özellikle gelir adaletsizliğini görmüyorsunuz. Yani daha minumum seviyede en azından bunu ifade etmek gerekiyor.
23:59.6
24:05.1
En azından Münih için de konuşmamız gerekir çünkü belki başka şehirlerde bir tık daha yansıyor bu
24:05.2
24:12.0
yani Berlin ' de çok dilenci görüyoruz mesela ya da Hamburg ' da da gördük dilenciler ama mesela Münih'te çok yoktu.
24:12.1
24:19.2
ama ne olursa olsun genel olarak değerlendirdiğimizde Almanya ' da zengin ile fakiri böyle çok rahat ayırt edemiyorsun.
24:19.3
24:23.6
Burada biraz şuna tabii ki ... kedi ... - Gel
24:23.7
24:28.2
- gel seni seveyim biraz gel. - Yayına gelmek ister misin üçüncü konuk olarak? :)
24:28.3
24:31.9
- seni de yayına alalım , gel . - Bıdık.
24:32.0
24:39.7
Bunda birazcık da tabii şu etken ; atıyorum bir şirketin Ceo su ile en alt çalışanı arasındaki maaş farkını çok aşırı fark etmiyor olması.
24:39.8
24:45.1
Türkiye ' de mesela eminim ki bir Ceo 40.000 - 50.000 maaş alıyordur ya da daha üzeridir tam emin değilim.
24:45.2
24:51.5
Belki şirketin en alt çalışanı 3,000 TL maaş alıyordur. Baktığınızda oranlama olarak çok sağlam fark var.
24:51.6
24:58.7
- sana gelmek istiyor. - Ama Almanya ' da Merkel ' in maaşı bile ortada hani o kadar yüksek paralar almıyor, öyle diyelim.
24:58.8
25:04.5
Ya da şöyle düşünebilirsin yani bir Ceo ile normal bir çalışanın arasında 3 kat - 4 kat fark var.
25:04.6
25:08.3
Türkiye ' de 10 kata 15 kata yükseliyor. - Evet, evet. Benim de kast ettiğim şey oydu. - Dolayısyla bu da ...
25:08.4
25:15.3
şeye yansıyor zaten biz en başında da dedik. 2.000 € ile geçiniyorduk bu zamana kadar ve Türkiye ' deki 6.000 - 7.000 TL maaşlarımızla olan
25:15.4
25:20.1
beyaz yaka standartımızla 2.000 € ' a geçiniyorduk. Hiç bir şeyimizi eksik etmiyorduk.
25:20.2
25:25.4
Masamıza aldığımız içkimizin de yemeğimizin de etimizin de hiçbir zaman hesabını yapmadık.
25:25.5
25:31.8
Bunu 2.000 € ' lu ki Almanya ' daki bence fakir maaşıdır bu yani düşünce. Çünkü düşük bir maaştır.
25:31.9
25:38.8
Her eve ortalama 3.000 - 3.500 € girer. Buna rağmen bunları yapabiliyor olmak bence kesinlikle çok önemliydi.
25:38.9
25:44.2
Önemli ve gelir adaletsizliğini de gösteriyor. Yani ben kendi okulumdan örnek verebilirim yine.
25:44.3
25:51.6
Okulumda temizlik yapan ablaların abilerin ayağındaki spor ayakkabılar ya da kolundaki çantalar gayet marka çantalar yani.
25:51.7
26:01.8
Bizim Türkiye ' de 500 - 600 TL , 1.000 TL vererek aldığımız ayakkabılar ama buna aynı şekilde lüks kafede oturan zengin bir abinin de ayağında görebiliyorsun.
26:01.9
26:09.3
Bu değişik bi şey. Bayağı bi iç döktük ya. - evet... 3 yılda edindiğimiz şeyleri burada patır patır saydık.
26:09.4
26:18.8
Yani biz genel gerçekten Almanya ' daki hayatımızdan memnunuz ve bu saydığımız şeylerin belki % 20 ' sini bilerek Almanya ' ya taşındık açıkçası.
26:18.9
26:25.1
Çok da farkında değildik. Biz buradaki deneyimlerimizi anlatıyoruz ve siz de buraya gelip belki yaşayacaksınız belki bizim gibi düşüneceksiniz
26:25.2
26:31.8
belki sevmediğiniz şeyler olacak. Bunu bilemeyiz. Ama biz genel olarak memnunuz göç ettiğimiz için hiç pişman olmadık.
26:31.9
26:39.5
Baki kalan tek şey ailemize olan özlemimiz. Onlar gidip geliyorlar , biz gidip geliyoruz. Bunu bir şekilde tolere etmeye çalışıyoruz.
26:39.6
26:49.3
Şu anki hayat şartlarımızın bizi getirdiği yer gerçekten keyifli. Umarım bu şekilde de devam eder. Zaten bunları çok da kolay elde etmedik.
26:49.4
26:57.8
Riske aldık varımızı yoğumuzu ortaya koyduk. Serkan , 2 yıl 2,5 yıl kurye olarak çalıştı. Ben okurken çalıştım.
26:57.9
27:04.2
Bütün bunlar günün sonunda bizi hedeflerimize daha da yaklaştırdı. Hala da hedeflerimize ulaşmış değiliz.
27:04.3
27:07.3
Ulaşmaya da devam ediyoruz. Ben iyiki taşındık diyorum.
27:07.4
27:12.9
- Ben de yani. Mücadele ettiğimiz için de kendimizi gerçekten kendime verdiğim değer de daha arttı açıkçası
27:13.0
27:19.2
ve gerçekten verdiğimiz çabaların da karşılığını aldık almaya devam ediyoruz ama mücadele etmeden de olmuyor.
27:19.3
27:27.1
Yani buraya gelcekseniz kesinlikle cesaretiniz olmalı riske almayı göze almalısınız ve birazcık da ayaklarınız yere sağlam basmalı.
27:27.8
27:32.5
Evet , istersen videomuzu burada bitirelim.Bayağı iç döktük diye düşünüyorum.
27:33.7
27:36.5
- Sen de iç döktün bayağı. [ kedi ile konuşuyor ]Bak benim üzerime döktün.
27:36.6
27:40.4
Umarım keyif almışsınızdır. Biz şu an bu kedişi seveceğiz.
27:40.5
27:48.4
- Evet, tekrar destek veren ve en başından ya da kanalın belirli ilerlemesinde kanala katılıp izleyen , destek olan
27:48.5
27:54.6
yorum yazan , Like atan herkese teşekkürler. 30.000 abone benim için çok önemli bir rakamdı. Teşekkür ederim.
27:55.2
28:02.8
Umarım birlikte büyürüz. Umarım artı bir kedimizle de ... aman sakin sakin ... buradayım...sendeyim..kamerada değil...
28:02.9
28:06.7
Görüşmek üzere. Hoşçakalın. - Hoşçakalın.
28:06.8
28:27.0
[ müzik ]